پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:45:48 PM
در دومین روز همایش فولاد و سنگ آهن چالش‌های تحقق طرح جامع فولاد مورد بررسی قرار گرفت

در دومین روز از یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران طی میزگردی تخصصی بزرگان بخش معدن و صنایع معدنی کشور دغدغه‌های خود را نسبت به تحقق طرح‌ جامع فولاد مطرح کردند و نسبت به کمبود سنگ‌آهن برای تولید فولاد ابراز نگرانی کردند.
سهمِ آهن تا ۱۴۰۴

سخنرانی و میزگرد تخصصی نقد و بررسی تحلیلی طرح جامع فولاد کشور در دومین روز یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مصطفی موذن زاده بنیانگذار ایمیدرو، مهدی کرباسیان رییس پیشین هیأت عامل ایمیدرو، محمد ابکا رییس هیات مدیره شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک و محمد آقاجانلو معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش بیرونیت، سخنرانی و میزگرد تخصصی ( نقد و بررسی تحلیلی طرح جامع فولاد کشور ) در دومین روز یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، مصطفی موذن زاده بنیانگذار ایمیدرو، مهدی کرباسیان رییس پیشین هیأت عامل ایمیدرو، محمد ابکا رییس هیات مدیره شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک و محمد آقاجانلو معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در هتل المپیک تهران برگزار شد.

مهدی کرباسیان سخنران این نشست، اظهار داشت: طرح جامع فولاد با کمک شرکت فولاد تکنیک تدوین و توسط شرکت ملی فولاد اجرا شد. طرح جامع فولاد قبلا تدوین شده بود اما در زمان ما به‌روزرسانی شد. در آن زمان عدم توازن فراوانی در صنعت فولاد به ویژه در صدور مجوز وجود داشت. به طوری که بیش از ۱۷۰ میلیون تن مجوز صادر شد که حتی برخی از آن‌ها پیشرفت داشتند.
وی افزود: نکته مهم این است که هر طرح پس از تدوین به‌روزرسانی شود. در صنعت فولاد موضوعات زیرساخت، صدور مجوز، ادغام شرکت‌ها و ایجاد توازن مطرح هستند.
رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو اذعان کرد: باید بپذیریم که جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری چالش اساسی است. تحریم به عدم جذب سرمایه دامن زده است و در چند سال گذشته شاهد رشد منفی سرمایه‌گذاری بودیم. به طوری که قرار بود با سرمایه دانیلی چهار میلیون تن آهن اسفنجی در چابهار احداث کنیم اما پس از خروج آمریکا از برجام دانیلی از ایران رفت.
کرباسیان خاطرنشان کرد: چالش دیگر کمبود سنگ‌آهن است و در این رابطه از ذخایر عمیق غفلت شده است. ایمیدرو با تهیه و تولید به ذخایر خوبی در عمق رسیده‌اند اما هنوز اقدامی برای برداشت از آن‌ها نشده است.

منصور یزدی زاده در این میزگرد به مشکل تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن پرداخت و گفت: واحدهای فولادی کشور از جمله ذوب آهن اصفهان به دلیل نداشتن مواد اولیه نمی تو انند با ظرفیت کامل تولید کنند.
وی اظهار داشت: ذوب اهن اصفهان متاسفانه سهمیه مواد اولیه ندارد که این موضوع باید مورد توجه مسئولین باشد. اگر قرار است سهمیه مواد اولیه به واحدهای فولادی اختصاص نیابد، باید در خصوص همه این واحدها این سیاست اتخاذ شود، اما در حال حاضر تنها ذوب آهن اصفهان است که سهمیه مواد اولیه ندارد.
وی با اشاره به این که در زنجیره فولاد کشور همچنان مباحث مختلفی و حل نشده ای همچون داخلی یا جهانی بودن معیار قیمت گذاری وجود دارد، افزود: یکی از دغدغه های مهم در صنعت فولاد کشور، که در طرح جامع فولاد اهمیت بسیاری دارد، بحث قیمت گذاری است که از وزارت صمت آغاز شد و این موضوع در مجلس مطرح است و هنوز به طور کامل حل نشده است .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان  مشکل عدم سرمایه گذاری خارجی در صنعت کشور را بسیار محسوس دانست و گفت: تکلیف سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این صنعت مشخص نیست در حالی که جذب سرمایه های خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت فولاد کشور دارد .
منصور یزدی زاده به مبحث صادرات اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن سالانه محصولات فولادی برسیم که با توجه به نیاز داخل، حداقل ۲۰ میلیون تن آن باید صادر شود اما متاسفانه استراتژی مدونی برای صادرات نداریم در حالی که از توانایی های لازم برای دست یابی به این صادرات برخوردار هستیم.
وی افزود: یکی از چالش های اصلی که مانع توسعه صادرات شده است این است که صادرات موکول به عرضه داخلی و قیمت گذاری گردیده که امر نادرستی است.
منصور یزدی زاده عدم توسعه مناسب زیرساخت ها به ویژه حمل و نقل را یکی دیگر از چالش های مهم صنعت فولاد کشور دانست و گفت: متاسفانه زیرساخت ها پا به پای ظرفیت سازی در صنعت فولاد پیش نرفته اند که این مورد باعث بی رغبتی سرمایه گذاری خارجی نیز شده است.
 
محمد ابکا، میزگرد تخصصی نقد و بررسی تحلیلی طرح جامع فولاد در یازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با حضور مهدی کرباسیان و مصطفی موذن‌زاده مدیران عامل اسبق ایمیدرو، محمد آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو و منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن در سالن شماره یک هتل المپیک برگزار شد. در این نشست موذن‌زاده اظهار داشت: طرح جامع فولاد در زمان ریاست دکتر کرباسیان در ایمیدرو تدوین شد. در طرح جامع فولاد بر ایجاد ظرفیت تاکید شد و برنامه خوب پیش رفت و به نظر می‌رسد زودتر از موعد به اهداف خواهیم رسید.
وی افزود: موضوع حال حاضر این است که پس از طرح جامع و تحقق اهداف در افق ۱۴۰۴ به کجا برویم اما هنوز متولی صنعت فولاد مشخص نیست و بیش از ۲۰ سازمان درگیر صنعت فولاد هستند. در حالی که در کشورهای دیگر همچون چین، همه مسائل مرتبط با صنعت فولاد در یک سازمان متمرکز شده است.
رئیس سابق ایمیدرو خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاران و فعالانی که علاقه‌مند به حضور در صنعت فولاد هستند، باید دوره آموزشی آشنایی با طرح جامع فولاد گذاشته شود.
موذن‌زاده اذعان کرد: متولی اکتشاف هم مشخص نیست و به نظر می‌رسد ۹۰ درصد از مسائل اکتشافی به وزارت صمت برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: مقیاس تولید در صنعت فولاد مورد غفلت قرار گرفته و شاهد فعالیت تولیدکنندگان کوچک و زیر یک میلیون تن در این صنعت هستیم.
رئیس سابق ایمیدرو بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها، تولیدکنندگان باید خود آستین همت را بالا بزنند و زیرساخت‌های اساسی همچون ریل و آب را خود احداث کنند. کما اینکه طرح انتقال آب خلیج فارس با سرمایه‌گذاری سه شرکت معدنی احداث شد.
 وی در پایان تاکید کرد: بازار فولاد هم از نظر عرضه و هم از نظر قیمت‌گذاری نامتوازن است. ضمن اینکه طرح جامع فولاد باید از حالت گزارش مانند خارج شود و به مسائل اساسی‌تر و نیازهای جزئی صنعت فولاد وارد شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین