جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 6:39:34 PM
تعویق خرید مقاطع طویل فولادی در انتظار تعیین تکلیف نرخ تورم است

بلاتکلیفی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور همچنان ادامه دارد؛ اگرچه انتظار می‌رفت با نزدیکی به روزهای پایانی سال، این بازار با رونق شب عید روبه‌رو شود و سیگنال‌هایی از این موضوع نیز در معاملات هفته قبل به چشم می‌خورد، اما انتشار اخباری مبنی بر احتمال تغییر در داده‌های برجسته اقتصادی و پیش‌بینی دوگانه رشد و افت نرخ ارز باعث شد تا مجدد رونق از این بازار رخت بربسته و درواقع بلاتکلیفی بر این بازار حاکم شود. 
بلاتکلیفی خریداران فولاد در دوراهی قیمت‌ها

در این شرایط بازار مقاطع طویل فولادی گوش به زنگ هر خبری است که بتواند بر انتظارات تورمی و نرخ ارز در کشور اثرگذار شود و مجددا این سیگنال تبدیل به مهم‌ترین پارامتر اثرگذار در این بازار شده است.
بازار آزاد مقاطع فولادی روی خوش آرامش را ندید
نوسان در بازار مقاطع طویل فولادی کشور همچنان ادامه دارد. نزدیکی به روزهای پایانی سال به ایجاد موج جدیدی از تقاضا در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور ظرف هفته‌گذشته منجر شده بود که این رشد تقاضا سیگنالی افزایشی برای این بازار به همراه داشت؛ اما در ادامه شاهد برخی اظهارنظرهای سیاسی نسبت به بهبود شرایط بین‌المللی کشور در بازارهای جهانی بودیم که این موضوع تبدیل به سرعت‌گیری در مسیر روند رو به رشد بازار مقاطع طویل فولادی کشور شد.

به شکل سنتی هفته‌های پایانی سال، بازار آزاد و معاملات بورس کالای مقاطع طویل فولادی پس از یک دوره رکود سنتی که عموما در فصل پاییز و زمستان به علت سرما و بارندگی در بازار حکمفرما می‌شود، رونقی مجدد به خود می‌گیرد. عموما در روزهای پایانی سال، بخش قابل توجهی از تجار اقدام به خرید کالا کرده و نقدینگی خود را به محصول تبدیل می‌کنند چرا که تجربه نشان داده اغلب بازارها در سال جدید با تورم روبه رو شده و عدم تبدیل نقدینگی به کالا به مفهوم افت ارزش سرمایه است. بنابراین افرادی که نقدینگی دارند درصدد تبدیل آن به کالا برمی‌آیند و این موضوع نیز به تحریک بازار مقاطع طویل فولادی منجر می‌شود. ظرف هفته گذشته نیز بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با تحریکی از این منظر روبه‌رو شد به گونه‌ای که قیمت اغلب مقاطع طویل فولادی ظرف این هفته رشد داشت. اما با انتشار اخباری مبنی بر تغییر سیاست‌های بین‌المللی نسبت به ایران و امکان افزایش فروش نفت کشور این روند تغییر کرد.

درواقع انتشار این اخبار موجب شد تا تعدیلی در انتظارات تورمی کشور به وجود‌ آید و نرخ ارز نیز وارد مسیر کاهشی شود و به این ترتیب تجار به امید افت بیشتر قیمت‌ها در روزها و هفته‌های بعد خریدهای خود را به تعویق بیندازند. اما این روند کاهشی چندان ثباتی نداشت و اظهارنظرهای سیاسی در داخل کشور مجدد نرخ ارز را افزایشی کرد که این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به‌همراه داشت.

به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور، بلاتکلیفی بر بازارها حکمفرما شده و دیگر نمی‌توان روند این بازارها را با روندهای معمولی و تجربه‌های گذشته پیش‌بینی کرد. در این شرایط اهالی بازار گوش به زنگ اتفاقات سیاسی هستند که می‌تواند نرخ ارز را برای ماه‌های آینده دچار نوسان کرده و معادلات حاکم بر بازار را پیش‌بینی کند. اما برآوردهای فعلی از استمرار وضعیت نوسانی فعلی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

از ابتدای امسال تا روز ۴ اسفند ماه بهای میلگرد فولادی در بازار آزاد رشدی ۱۱۴درصدی داشته، این در حالی است که در این بازه زمانی نرخ ارز نیمایی رشدی ۷۳ درصدی و ارز آزاد نیز افزایشی حدود ۵۰ درصدی داشته است. البته بخشی از این رشد قیمتی از محل افزایش بهای جهانی محصولات فولادی بوده؛ به گونه‌ای که از اواخر فروردین (آوریل ۲۰۲۰) تا اسفند (فوریه ۲۰۲۱) بهای بیلت فولادی منطقه CIS رشدی ۶۳ درصدی داشته، همچنین میلگرد صادراتی CIS نیز در همین بازه زمانی افزایشی ۸۴ درصدی داشته است. به این ترتیب بهای مقاطع طویل فولادی کشور از هر دو فاکتور اثرگذار یعنی قیمت جهانی و نرخ ارز تقویت شده‌اند.

در انتظار رینگی پر رونق
امروز سه‌شنبه ۵دی ماه، بورس کالای کشور میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه نزدیک به ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ این قیمت پایه نسبت به بهای پایه هفته قبل افزایشی ۱۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم دارد. اما پیش‌بینی می‌شود که خریداران استقبال قابل توجهی از عرضه‌های این روز داشته باشند.

در عرضه‌های قبلی شمش فولاد در بورس کالای کشور روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه، تولیدکنندگان شمش ۹۶ هزار تن شمش فولاد را به این بازار آوردند که با استقبال قابل توجه خریداران روبه رو شد به گونه‌ای که میزان تقاضای به ثبت رسیده در این بازار ۶/ ۲ برابر عرضه بود و این موضوع باعث شد تا خریداران شمش فولاد حاضر به رقابت برای خرید شمش فولاد شوند که این موضوع نیز در نهایت باعث شد تا بهای معامله شمش فولاد به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان در این روز برسد.

در عرضه‌های امروز شمش فولاد در بورس کالا اگرچه قیمت پایه نسبت به بهای پایه قبل رشد داشته ،اما با توجه به آنکه همچنان قیمت پایه از میانگین بهای معامله شمش فولاد در هفته قبل کمتر است بنابراین انتظار می‌رود که خریداران حاضر به رقابت برای خرید شمش از این بازار باشند.

قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالای کشور از بهای شمش فولاد صادراتی CIS و نرخ ارز نیمایی محاسبه می‌شود؛ از آنجاکه بهای شمش فولاد صادراتی CIS مجدد وارد فاز افزایشی شده و از حداقل ۵۳۰ دلار در روز ۸ فوریه به ۵۵۵ دلار در روز جمعه ۱۹ فوریه رسیده این احتمال می‌رود که قیمت‌های پایه شمش فولاد در بورس کالای کشور برای هفته‌های بعد از محل این پارامتر تقویت شود. نرخ ارز نیمایی نیز ظرف ۳هفته اخیر روند افزایشی هرچند با شتابی اندک داشته و به این ترتیب قیمت پایه شمش فولاد از این منظر نیز تقویت می‌شود.

بنابراین از آنجا که این احتمال به قوت وجود دارد که بهای پایه عرضه شمش فولاد برای هفته‌های آینده افزایشی باشد، طبیعتا خریداران در معاملات امروز حاضر به رقابت برای خرید مواد اولیه خطوط تولید هستند. البته با توجه به قیمت پایه شمش فولاد تولید محصولات طویل فولادی و عرضه در بازار داخل چندان سودی برای نوردکار ندارد. اما شرایط در بازارهای صادراتی متفاوت بوده و استقبال خوب از مقاطع طویل فولادی در بازارهای بین‌المللی این امکان را به وجود می‌آورد که نوردکاران از صادرات محصولات خود منتفع شوند.

منبع:دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین