جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:11:00 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28199
  • زمان انتشار:يکشنبه 28 دی 1399-15:32
  • کاربر:
رئیس اتحادیه آهن در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

رئیس اتحادیه آهن مطرح کرد: بازار آهن و فولاد، زیر سایه تحریم‌های خارجی و تصمیمات نادرست داخلی متلاطم شده است.
توانمندی‌های بازار داخلی فولاد در شیوه‌نامه‌ها در نظر گرفته شود/ روزهای پر تلاطم بازار آهن و فولاد

حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با "بیرونیت" با اشاره به دخالت‌ها و قیمت‌گذاری فولاد عنوان کرد: ما باید بپذیریم که بازار داخلی‌مان، بازار خاصی است و قیمت گذاری فولاد براساس قیمت‌های جهانی منطقی به نظر نمی‌رسد.

او با تحلیل اوضاع بازار داخلی و مسائل موثر در نوسانات بازار فولاد و آهن گفت: نوسانات قیمت ارز در ماه‌های گذشته، نه تنها بر قیمت بازار آهن موثر بوده است؛ بلکه، تقریبا تمام بازارهای ما را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ اما تنها مسئله نرخ ارز نیست که بازارهای ما را دچار چالش می‌کند.

رستگار افزود: یکی دیگر از موضوعات، شیوه‌نامه‌ای است که به تازگی توسط مجلس تدوین شده است و از سوی دیگر می‌توان به بحث تحریم‌ها اشاره کرد که، تاثیر عمده‌ای در ایجاد اختلال در امر صادرات داشته است. تمام این مشکلات دست به دست هم داده و مجموعه مسائل و مشکلات عدیده را در بازار ایجاد کرده‌ است.

رئیس اتحادیه آهن با ابراز امیدواری جهت تدوین برنامه‌‌هایی به منظور گذر از چالش‌های بازار اذعان داشت: ما باید با ایجاد توازن میان میزان تولید و مصرف داخلی و همچنین تعیین قیمت بر اساس ظرفیت داخلی در راستای کاهش مسائل و مصائب این بازار بکوشیم.

او با اشاره به چالش‌ ماه‌های اخیر در قیمت‌گذاری فولاد تاکید کرد: باید بپذیریم که بازار ما بازار خاصی است و قیمتگذاری فولاد براساس قیمت‌های جهانی منطقی به نظر نمی‌رسد. این مسئله زمانی منطقی است که ما ارتباط ۱۰۰ درصدی با تجارت خارجی داشته باشیم و قیمت‌ها از بازار جهانی تبعیت کند. متاسفانه ما برنامه‌‌ریزی که باید با توجه به توانمندی‌ها داخلی داشته باشیم، نداریم و توانمندی‌های بازار داخلی در شیوه‌نامه‌ها لحاظ نمی‌شود تا بازار داخلی به ثبات بیشتری برسد.

او در پایان افزود: ما نباید نرخ داخلی فولاد را با دلار یا فولاد جهانی گره بزنیم. یکی از راه‌های رسیدن به ثبات در بازار، تفکیک این موضوعات است. راهکار دیگر آن است که به معنای واقعی بازار را آزاد گذاشته شود و یا اینکه تصمیم‌گیری‌ها، بر اساس موضوعات و معضلات داخلی باشد. در نهایت امیدواریم که بازار آهن به تعامل خوبی با زنجیره فولاد و دولت دست پیدا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین