جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 3:16:13 AM
"بیرونیت" طرح مجلس برای تنظیم بازار فولاد را بررسی کرد

مجلس روز گذشته طرحی را تصویب کرد که قرار است بازار فولاد را تنظیم کند و به گفته نمایندگان دست "رانتخوران" و "دلالان" از این صنعت قطع شود.
رانت‌خوار کیست؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس به طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تنظیم بازار فولاد رای داد.
این در حالیست که طی روزهای گذشته اثر دخالت دولت و مجلس بر بازار فولاد و تعیین قیمت دستوری برای این کالای استراتژیک بر بازار سرمایه منفی بود و باعث ریزش ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها شد.
آنچه که در جلسه دیروز مجلس بیش از هر موضوع دیگری قابل توجه بود، استفاده زیاد از واژه‌هایی چون رانت‌خوار و دلال بود که به نظر می‌رسد در سطح بالای قانونگذاری به دور از شان مجلس بود.
بهتر بود نمایندگان مجلس به این موضوع هم اشاره می‌کردند که رانت‌خوار کیست و تحت چه شرایطی به وجود می‌آید و دلالی چگونه شکل می‌گیرد.
در سال‌های اخیر دلیل اصلی بوجود آمدن نظام رانتی برخی سیاستگذاران داخلی بوده‌اند اما هیچگاه تحت تعقیب قانونی قرار نگرفته‌اند.
اتفاقا رانتخواری و دلالان قربانی این سیاستگذاری‌ها بوده‌اند و حتی تا پای دار اعدام رفته‌اند.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اگر سیاستگذاران و قانونگذاران مدتی سکوت پیش کرده و به جای یافتن دلال و رانت‌خوار قدر در تصمیم‌های خود تامل کنند، دستاورد بیشتری برای کشور خواهد داشت چرا که عملا به خط تولید رانت و دلالی تبدیل شده‌اند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین