پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 3:36:52 PM
محمدرضا عربی مزرعه‌شاهی در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

عضو کارگروه ویژه وزارت صمت با بیان اینکه سیاست دولت برای ایجاد ساختاری برای حمایت از معادن کوچک قابل تقدیر است، مطرح کرد: دولت با ایجاد مرکزی در زیر مجموعه ایمیدرو که هدف آن حمایت از معادن کوچک و متوسط است، سیاست مطلوبی را در پیش گرفته است.
معادن می‌توانند از زیرساخت‌های بورس برای تامین مالی استفاده کنند

محمدرضا عربی مزرعه‌شاهی در گفت‌وگو با «بیرونیت» عنوان کرد: گزارش‌ها نشان دهنده آن است که حمایت از معادن کوچک و متوسط در راستای تامین مالی و تشویق سرمایه گذاربرای آنها انجام شده است، همانطور که می دانیم در کشور ما عمدتاً معادن کوچک و متوسط هستند البته معادن بزرگ مقیاس که نیازمند سرمایه گذاری میلیونی هستند نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

او افزود: ایجاد مرکزی که به طور ویژه به سرمایه گذاری و تبدیل آن به سرمایه مولد در بخش معادن کوچک و متوسط متمرکز شود، تاثیر بسزایی در آینده این معادن خواهد داشت‌.

عربی با اشاره به اینکه بخش خصوصی همواره انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را دارد، بیان کرد: آنچه که منجر به آن می‌شود سرمایه گذار به بخش معدن وارد شود، انگیزه سود آوری مناسب و از آن مهمتر امنیت سرمایه است که اگر این دو اصل رعایت شود سرمایه گذار بخش خصوصی همواره آمادگی ورود به بخش معدن را دارد‌.

او ادامه داد: از سوی دیگر مردم شناخت کافی از بخش معدن ندارند و به همین دلیل ابهاماتی در سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد و به دلیل نبود عدم اشراف به قوانین و بعضا عدم وجود شفافیت کامل از دیدگاه قضایی و حقوقی سرمایه‌گذاران در بخش معدن دچار تردید هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد ساختاری که اطمینان بخشی به معدنکاران و سرمایه‌گذاران بصورت توامان بدهد داده شده است، تصریح کرد: در جلسات با فعالان در این حوزه پیشنهاد دادم تا ساختاری را برای حصول اطمینان در بخش معدن ایجاد کنند که اگر قراردادی فی‌مابین سرمایه گذار و یا بهره‌بردار با معدن دار و صاحب پروانه منعقد می‌شود، از طریق آن ساختار مورد تایید قرار گیرد و ریسک‌های مربوطه در آن احصا شده که در مواقع ضروری مورد استناد باشد.

او درباره اقدامات اخیر در حوزه بورس و معدن اظهار داشت: راه اندازی شرکت سهامی بزرگ که مسیر سرمایه گذاری در معادن کوچک و متوسط را هموار می سازد در بورس شکل گرفته است که در معادن راکد در سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

عربی در پایان بیان کرد: تامین مالی جمعی نیز می‌تواند کمک مناسبی برای بخش معدن باشد چرا که با دریافت مبالغ کوچک از تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران (حتی با مبالغی کمتر از ۱ میلیو تومان سرمایه‌گذاری) و تجمیع آن می‌توان مبلغ مورد نیاز برای تجهیز و راه انداری یک معدن را تامین کرد. این سازو کار در ساختار بازار سرمایه (بورس) دیده شده و می‌توانیم با تامین مالی آنها معادن کوچک را در یک بازه زمانی به چرخه تولید وارد کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین