چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 2:14:41 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:28068
  • زمان انتشار:چهارشنبه 17 دی 1399-17:52
  • کاربر:
انتقاد کرباسیان از تصمیم‌گیری‌ احساسی و عجولانه در سیاستگذاری‌های بخش معدن

رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تحریم‌های جدید شرکت‌های فولادی اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تحریم‌ها وجود داشتند فقط از سال ۹۷ به بعد تحریم‌ها تشدید شده‌اند در واقع در مراحل اولیه تحریم، صنایع فولاد، مس و آلومینیوم در لیست تحریم قرار گرفتند و سپس نام شرکت‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار دادند تاجایی که شرکت فولاد مبارکه و چندین شرکت فولادی دیگر مورد تحریم قرار گرفتند و در آخرین مرحله هم نام ۱۶ شرکت جدید را به لیست تحریم‌ها اضافه کردند بنابراین تحریم صنایع فولادی بحث جدیدی نیست.
خطرناک‌تر از تحریم

مهدی کرباسیان ادامه داد: در دوره تشدید تحریم‌ها نیز صنایع فولادی در زمینه تولید و صادرات فولاد رکوردهای خوبی داشتند تاجایی که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با وجود کاهش ساخت وساز و کاهش تولید محصولاتی که نیازمند فولاد هستند تولید و صادرات فولاد افزایش پیدا کرد.
او بیان کرد: گاز و سنگ آهن دو مؤلفه اصلی برای تولید فولاد هستند که خوشبختانه این دو در کشور فراهم است؛ بدیهی است این تحریم‌ها مقداری در جابجایی پول مؤثر است ولی مانعی برای توسعه و اقدامات شرکت‌های فولادی نخواهد بود.
رئیس‌جمهوری پیشین ایمیدرو اذعان کرد: تحریم‌ها در اقتصاد و معیشت مردم تأثیر گذار است و امیدواریم که مقامات دولت و تصمیم گیرندگان اصلی برای این مشکلات راهکارهای منطقی و جسورانه با حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی پیش بینی کنند.
کرباسیان عنوان کرد: مشکل اصلی که هم اکنون در صنعت فولاد وجود دارد تحریم نیست بلکه مشکل مهم و اساسی در حوزه فولاد تصمیم گیری‌های عجولانه، غیرکارشناسی و احساسی است که در مجموعه دولت و همچنین در مجلس اتفاق افتاده است و این روزها تشدید می‌شود.
رئیس‌جمهوری پیشین ایمیدرو تاکید کرد: موانعی که در مسیر صادرات فولاد قرار می‌گیرد و در حوزه واردات نیز اختلاف سلیقه تصمیم‌گیران و متولیان پولی وارزی با تصمیم گیرندگان صنعتی و اجرایی و از سوی دیگر طرح‌های عجولانه و سخنرانی‌هایی که برخی از نمایندگان و مسئولین می‌کنند همچنین بخشنامه‌هایی که مانع صادرات می‌شود مشکلات صنعت فولاد را تشدید کرده است.
کرباسیان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت محوریت تولید، توزیع و معیشت را برعهده دارد و سایر وزارتخانه‌ها باید پشتیبان و حامی این وزارتخانه باشند ولی اختلاف سلیقه اجرایی بین دوستان وجود دارد که در این شرایط مسئولین کشور به ویژه آقای رئیس جمهور و معاونین باید هماهنگی‌های لازم را اجرا کنند تا اختلافات اجرایی به بدنه کار نزند و برای بورس و بازار تبعات منفی نداشته باشد؛ درشرایط فعلی برای رفع مشکلات همدلی هماهنگی و تصمیمات جسورانه از سوی رئیس جمهور و معاونت و معاون اول می‌تواند کارساز باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین