پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:57:59 PM
کمیل طیبی در گفت‌وگو با "بیرونیت" پیامدهای برکناری یک شبه مدیران در وزارت صمت را تشریح کرد:

یک اقتصاددان با بیان اینکه در شرایط امروزی حفظ ثبات و آرامش مدیریتی یک ضرورت است، عنوان کرد: عزل و نصب‌ها در نهادهای دولتی مثل ایمیدرو و ایمپاسکو اگر یک جابجایی احساسی و بر اساس تصمیم‌گیری ناگهانی باشد، تبعات منفی به همراه خواهد داشت.
عزل و نصب یا تیغ دولبه

کمیل طیبی در گفت‌وگو با "بیرونیت" افزود: عزل و نصب‌هایی که در نهادهایی مثل ایمیدرو و ایمپاسکو صورت می‌گیرد؛ می‌تواند به عنوان یک ضرورت محسوب شود و ماهیت بهبود مدیریت و اصلاح امور متناسب بر تخصص را داشته باشد یا برعکس، اقدام به یک جابجایی احساسی و تصمیم‌گیری ناگهانی باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: اما رویکرد اولی سودمند و دومی مضر است. بنگاه‌های تولیدی و نهادهای ستادی مرتبط، نیاز به ثبات مدیریتی دارند؛ در عین حال که ممکن است جابجایی هم اتفاق بیفتد. این نوع عزل و نصب‌ها چند اثر می‌تواند داشته باشد، به طور مثال تغییر در روند کار ایجاد نکند و یا در نحوه کار نهاد توقف به وجود آورد و اثر منفی در پی داشته باشد؛ چون از نظر مدیر جدید ممکن است طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به بازنگری داشته باشد.

طیبی در ادامه درباره اثر مثبت چنین تغییراتی در بدنه دولت اذعان داشت: این تغییرات می‌تواند تحرک و چابکی در عملکرد این نهادها ایجاد کند. اگر دو اثر اول حاصل شود، کارآمدی این تغییرات هم بدست نمی‌آید چون هزینه‌های فرصت را به ویژه از لحاظ زمان افزایش می‌دهد. اگر اثر مثبت باشد که اتخاذ چنین تصمیماتی توجیه اقتصادی و مدیریتی دارد و در شرایط امروزی حفظ ثبات و آرامش مدیریتی یک ضرورت است.

او در ادامه با بیان اینکه این گونه جا به جایی‌ها براساس نیاز یک سازمان صورت می‌گیرد؛ تاکید کرد: در اقتصاد تحرک نیروی کار و تحرک مدیریت در یک بنگاه یا یک صنعت یک اصل شناخته شده است که، می‌تواند به رشد تولید و پویایی بنگاه یا صنعت کمک کند. امروزه این نوع تحرک به انتقال دانش، تجربه و تکنولوژی نیز منتج می‌شود. وقتی رقابت در بازار حاکم باشد و انبوه ورود و خروج بنگاه‌ها به اقتصاد وجود داشته باشد، تحرک نیروی کار و سایر عوامل به صورت کارآمد اتفاق می‌افتد؛ یعنی منابع انسانی اعم از نیروی کار و مدیریت به گونه‌ای جابجا می‌شود که بر پایه نیاز و تخصص باشد.

این اقتصاددان افزود: جابجایی که در چنین نهادهایی صورت می‌گیرد، ممکن است نه تنها مغایر با اصل فوق‌الذکر باشد، ماهیت اقتصادی و کسب کارآمدی اقتصادی هم ندارد؛ پس رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد. تحرک در سطح مدیریت و جابجایی مدیریت یک نهاد اقتصادی یک ضرورت است؛ منوط به آنکه براساس اراده مجموعه آن صنعت صورت پذیرد. به همین دلیل است که در یک اقتصاد پیشرفته شاهد تحرک مدیریت و نه عزل و نصب هستیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به شیوه مدیریت بانک مرکزی و استدلال به عملکرد آن گفت: شیوه تغییر مدیریت در نظام بانکی و به خصوص رییس کل بانک مرکزی هم تابع اصول اقتصادی است. یکی از دلایل ماندگاری رییس بانک مرکزی اشاره به استقلال بانک مرکزی دارد، به طوری که هرچه مدت ماندگاری بیشتر باشد، وابستگی بانک مرکزی به دولت کمتر است. پس قادر است سیاستگذاری بهینه‌ای در سطح کلان اقتصادی داشته باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین