شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 2:30:23 AM
بنیانگذار فولادمبارکه مطرح کرد:

محمدحسن عرفانیان در یادداشتی برای "بیرونیت" از چالش‌های صنعتی‌شدن ایران سخن گفت. او معتقد است برای صنعتی شدن باید در ابتدا این سوال را مطرح کنیم که می‌خواهیم صنعتی شویم یا نه؟
می‌خواهیم صنعتی شویم یا نه؟

از نگاه این تکنوکرات بدون صنعتی کردن کشور نمی‌توان از یک الگوی زیست قابل قبول از اشتغال، رفاه، اقتصاد و حتی وحدت اجتماعی که باور دینی ایرانیان است، برخوردار شد.

او در ادامه مطرح کرد: بنابراین سوال گم شده این است که می‌خواهیم صنعتی شویم یا نه؟
سوال بعدی اینست که اگر می‌خواهیم، چرا و به چه علت می‌خواهیم. اگر از من این سوال شود، می‌گویم بدون صنعتی کردن کشور نمی‌توانیم یک الگوی زیست قابل قبول از اشتغال، رفاه، اقتصاد و حتی وحدت اجتماعی که باور دینی ماست، برای مردم فراهم کنیم و زمینه این در ایران فراهم خواهد شد که مورد نظرهیچکدام ازگروه های سیاسی حاکم نیست.

او افزود: چگونه و باچه طرح مطالعه شده‌ای می‌خواهیم صنعتی شویم و به آنچه گفته شده دستیابی به شاخص‌های اول خاورمیانه را تحقق بخشیم. در حالی که طرح جامع صنعتی شدن را نداریم. فرض کنید بر اساس طرح توجیه‌پذیر اقتصادی همه صنایع در جنوب جمع شوند و ما به درآمدهای نجومی چندین برابر نفت دریابیم. تکلیف کردستان وکوله بری حل می‌شود؟ قاچچیان شرق دیگر قاچاق نمی‌کنند؟
دیگر ۶۰ میلیون یارانه بگیر نداریم؟
فقرا سر چهار راه دیگر نیستند؟
حاشیه نشین نداریم؟
روستاییان به شهر نمی آیند؟

عرفانیان ادامه داد: البته این کار برای مدتی که انفال را درآمد می‌دانیم شدنیست که ۲۰ میلیون آدم در مناطق توجیح‌پذیر کار کنند و بقیه در اسکان خود بنشینند و دولت محترم پولدار به اندازه آنان که کار می‌کنند درب خانه تحویل دهد تا راه نیافتند و تقاضای جدید کنند. راه اصولی آن بود که از اول انقلاب مطالعات گذشته بازخوانی و تغییر جهت می‌دادیم. از شاه محور به انقلاب محور که نکردیم به طوری که اتمام برنامه ششم عملا نشان می‌دهد.
ما با استفاده از تجربه فولاد مبارکه دو پیشنهاد به دولت دادیم.

بنیانگذار فولادمبارکه افزود: اول اینکه تهیه طرح جامع فولاد به طوری اشتغال محور باشد تا همه روستاهای کشور را فرا گیرد که متاسفانه هنوز به این طرح در اقتصاد محور و آب محور می‌نگرند. در حالی که طرح آب از خلیج فارس نشان داد که بحث آب محوری نگرش غلطی به فولاد است.

او افزود: پیشنهاد دوم، ایجاد سازمان تکنولوژی کشور که امروز رهبر انقلاب ارگان‌های زیر نظر خود را بسیج کرده که نقطه‌ای به کوتاهی‌های دولت بپردازند و دولت هم توان فناوری را در معاونت خود محدود کرده است. با این وصف ایران صنعتی نخواهد شد و شرق و غرب و شمال و جنوب ایران، تهران و کرج و مشهد و اصفهان بدون حاشیه نشین نخواهد شد. بنابراین الویت دادن به بصیرت بر خرد موجب تغییر اقتصاد محور به انسان محور گزینه پیشنهادی ماست.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین