پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 4:15:32 PM
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با «بیرونیت» مطرح کرد:

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: در شیوه‌نامه صنعت فولاد، دولت درصدد ساماندهی بازار و کنترل قیمت است تا قیمت نهایی با توجه به قول مساعد وزیر صمت با ۳۰ درصد با کاهش به دست مصرف‌کننده برسد.
فولادی‌ها خواستار تعدیل یا تغییر شیوه‌نامه هستند
سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با «بیرونیت» عنوان کرد: بر اساس این شیوه نامه حدود دخالت دولت ها در اقتصاد و تعیین تکلیف آنها مجاز است. اجرای این شیوه نامه محدودیت در بازار عرضه و تقاضا و دستوری کردن قیمت را به دنبال دارد که نتیجه آن فساد رانت و امضای طلایی خواهد بود.
او با تاکید بر اینکه دست اندرکاران صنعت فولاد با این شیوه نامه مخالف هستند، اظهار کرد: از آنجایی که این شیوه نامه معضلات و  مشکلات عدیده ای را برای صنعت فولاد به دنبال دارد، مذاکراتی با وزارت صمت و آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری انجام شده که قرار است آقای نهاوندیان جلسه ای در راستای تعدیل یا تغییر این شیوه نامه برگزار کند. 
شهرستانی با اشاره به اینکه مجلس به دنبال ایجاد قانون در راستای ساماندهی بازار فولاد است، بیان کرد: از آنجایی که دولت و مجلس همسو نیستند، مجلس به دنبال تدوین قانونی است که اشتباه در تدوین آن فاجعه بار خواهد بود و تغییر یا ملغی شدن آن زمان زیادی را    می طلبد.
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ادامه درباره مجموع معدل صادراتی در کشور گفت: معدل صادرات فولاد در داخل و خارج از کشور در مجموع ۳۰ میلیون تن در حدود ۵۰۰ دلار در تن است که برابر با ۱۵ میلیارد دلار است این در حالی است که با این اجرای  شیوه نامه ۲۵ درصد قیمت ها به شیوه دستوری تغییر می کند که به دست مصرف کننده نهایی هم نمی‌رسد و تنها عده ای از این میان سود می برند این ۲۵ درصد در حدود ۳ میلیارد دلار و بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان رانت به دنبال دارد که دو برابر یارانه پرداختی دولت به مردم است.
 شهرستانی در پایان ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر از اجرای این شیوه نامه جلوگیری شود و نظارت بر قیمت های مصرف کننده نهایی انجام شود. بهترین روش آن است که خریدار و فروشنده بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کنند تا با ایجاد تعادلی برد برد در بازار واسطه گری ها از میان برود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین