جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:37:03 AM
محمد ابکا در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

مشاور طرح جامع فولاد معتقد است قیمت‌گذاری از سوی دولت به ضرر صنعت فولاد کشور است‌. محمد ابکا می‌گوید نتایج سالانه صنعت فولاد نشان می‌دهد که در حوزه بازار و مواد اولیه وضعیت نامطلوبی داریم و به همین دلیل است که زنجیره فولاد از جنبه های مختلف دچار مشکل شده است. او در گفت‌وگو با "بیرونیت" بیان کرد: طرح جامع فولاد هر سال با مشارکت شرکت شرکت ملی فولاد و سازمان ایمیدرو پایش می‌شود.   
دخالت نابجا آفتِ اهداف طرح جامع فولاد است
محمد ابکا در گفت‌وگو با "بیرونیت" عنوان کرد: طرح جامع فولاد هر سال با مشارکت شرکت شرکت ملی فولاد و سازمان ایمیدرو پایش می شود نتایج سالانه نشان می‌دهد که در حوزه بازار و مواد اولیه وضعیت نامطلوب است و به همین دلیل است که زنجیره ای فولاد از جنبه های مختلف دچار مشکل شده است.
 او افزود: بر اساس این مطالعه که حلقه‌های زنجیره مورد مطالعه قرار گرفت، بیشتر هدف این بود که زنجیره تولید فولاد متوازن شود تا شاهد مجوز اضافی و ظرفیت نامتعارف در حلقه تولید فولاد نباشیم.
ابکا با اشاره به چشم‌اندازه سند ۱۴۰۴ بیان کرد: در سند چشم انداز بیست ساله مقرر شد که ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت سازی و تولید شود که ۲۰ میلیون تن آن برای صادرات و‌ باقی مانده در کشور مصرف شود. هدف ما این بود که زنجیره فولاد را متوازن کنیم.
 مشاور طرح جامع فولاد ایران در بخش دیگری از گفته های خویش  با اشاره به لزوم اکتشافات در  مناطق ایران اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، آن است که معادنی که اکتشاف شده روبه اتمام است و ممکن است در آینده معدنی وجود نداشته باشد بنابراین در سطح کشور اکتشافاتی در دست انجام قرار گرفت که از نقات امید بخشی در سنگان و سیستان و بلوچستان کشف شد. هنوز اکتشافات تداوم دارد و اگر این اکتشافات به نتیجه نرسد باید برای مشارکت در معادن دیگر کشور ها و یا واردات مواد معدنی موردنیاز اقدام کنیم.
 به گفته او یکی از شاخص‌های عمده  مصرف کنندگان فولاد در کشور رشد اقتصادی، درآمد سرانه و رشد ارزش افزوده صنعت و ساختمان است. ما بیش از ۱۶ میلیون تن مصرف در کشور نداریم و از آن سو صادرات هم محدود انجام می شود البته صادرات محصول میانی در حال انجام است که وضعیت خوبی هم دارد.
 ابکا با بیان اینکه قیمت‌گذاری و دخالت‌ها از سوی دولت سیاست مناسبی در صنعت فولاد، نیست تصریح کرد: قیمت‌گذاری در کنترل بازار نقش موقتی دارد در مطالعات دیده شده است که اگر مصرف داخلی تامین و زمینه برای صادرات مهیا باشد، نیاز به قیمت گذاری نیست و بازار تعیین کننده قیمت است.
رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک در ادامه با اشاره به مساله آب برای فولاد گفت:در مطالعه طرح جامع فولاد به این نتیجه رسیدیم که در داخل کشور فرصت های سرمایه گذاری فراهم است اما به دلیل کمبود آب و یکسری از زیرساخت ها انجام آن شدنی نیست و به همین دلیل از سال ۹۳ توصیه کردیم که سرمایه گذاران برای فعالیت در حوزه فولاد جنوب کشور را انتخاب کنند و فعالیت در داخل ایران را توسعه ندهند و هر مجوزی برای تولید صادر می شود مربوط به جنوب کشور باشد در همین راستا در چابهار و هرمزگان مجوز برای فعالیت در حوزه فولاد داده شد تا رویکردی به سمت صادرات و بازار بین الملل باشد، اما در این بین اگر تولید کنندگان با مشکل مواجه شوند باید بدانیم که مشکل در جای دیگری است.
📍خداداد غریب‌پور خبر داد:
 تشکیل «شرکت سهامی عام پروژه» از سوی غول‌های معدنی ایران
 رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی، «شرکت سهامی عام پروژه» تشکیل می‌دهند.
خداداد غریب پور که در جلسه ویدئوکنفرانس «تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه» با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت، معاون برنامه ریزی ایمیدرو و مدیران عامل شرکت‌های معدنی سخن می‌گفت، تصریح کرد: اکنون که معدن و صنایع معدنی پیشران توسعه در کشور شده، تنوع بخشی به تأمین مالی در این حوزه، ضرورت دارد.
 وی یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی حدود ۴.۸ میلیارد یورو به صورت ارزی و ۴۰ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی، طرح‌های توسعه پیش رو دارند، ضروری است که روشی نوین برای تأمین مالی پیاده سازی شود.
📍محمدعارف ابراهیمی: مشکلات معدنکاران کرمانشاه در خانه معدن استان کارشناسی می‌شود
رئیس خانه معدن کرمانشاه معتقد است در خانه معدن استان از طریق جلسات با سازمان صمت، استانداری و جلسات شورای عالی معادن که به ریاست استاندار در استانداری برگزار می‌شود، بسیاری از مسائل معادن کوچک و متوسط کارشناسی شده و با رایزنی در جلسات ستاد تسهیل رفع و موانع تولید این مشکلات رفع می‌شود.
📍تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران 
علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود عنوان کرد: ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود. ایران علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی، ‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور، ‌این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است. شرکت‌های خارجی نمی‌توانند جذابیت‌های ایران را نادیده بگیرند. پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود. با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین