پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:36:10 PM
محمود گوهرین در گفت‌‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

محمود گوهرین عضو هیات مدیره خانه معدن ایران، معدنکار نمونه کشور معتقد است از آنجا که معادن کوچک استان‌های معدنی ایران را از نظر فرهنگی و اقتصادی به سمت پیشرفت سوق می‌دهد، بهتر است دولت با واگذاری معادن غیرفعال به بخش خصوصی و حذف قوانین مزاحم، گام بزرگی در راستای توسعه بخش معدن بردارد.
معادن کوچک گنج اقتصاد کشور هستند
او در گفت‌وگو با "بیرونیت" با بیان اینکه هر معدنی یک گنج است، عنوان کرد: معادن کوچک ضمن اشتغالزایی منجر به رونق کسب و کار و آبادانی روستا یا شهرهای اطراف می‌شوند. به عنوان مثال معدنی در اطراف شهر انارک که از ۴۰ سال پیش تعطیل بود، در سال‌های اخیر راه‌اندازی شد و اکنون ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. 
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: در کشور ما معادن کوچک قبلا بهره‌برداری شده‌اند و تعداد این معادن کم نیست. به همین دلیل امکان فعال کردن دوباره این معادن  می‌تواند از یک سو در تولید مواد معدنی و تامین خوراک صنایع و از سویی دیگر در اشتغال زایی تاثیر بسیاری داشته باشد.
 او ادامه داد: معادن کوچک معمولا قبلاً اکتشاف شده‌اند و اکتشافات تکمیلی می‌تواند در زمان استخراج صورت گیرد. ضمن اینکه نیازمند هستیم دولت بستری فراهم کند تا بخش خصوصی رغبت بیشتری برای انجام اکتشافات عمقی داشته باشد. زیرا فعال کردن این معادن می‌تواند از نظر فرهنگی و اقتصادی کشور نقش موثری را ایفا کند و اقتصاد مناطق بومی را رونق بخشد.
گوهرین با بیان اینکه دولت با ارائه تسهیلات می تواند در معادن کوچک سهیم باشد، تصریح کرد: دولت باید با ارائه تسهیلات به معدنکاران، ماشین‌آلات موردنیاز را در اختیار معدنکاران قرار دهد. ضمن اینکه  سرمایه‌گذاران آمادگی دارند بدون کمک از دولت معادن را فعال کنند.
او با بیان اینکه در کشور پتانسیل‌ بهره برداری از معادن کوچک بسیار زیاد است، افزود: همانطور که ما توانستیم معدنی را پس از سالها راه‌اندازی مجدد کنیم، افراد دیگر هم با این اقدام می توانند به طور مستقیم باعث اشتغال زایی شوند.
 
او افزود: معادن کوچک هزینه اکتشاف ندارد و از سوی دیگر دارای مواد معدنی است که برای تولید و اشتغال زایی موثر است یکی از نکاتی که درباره معادن کوچک می توان اشاره کرد آن است که احیای معادن کوچک منطقه معدنی را از نظر فرهنگی و اقتصادی به سمت پیشرفت سوق می‌دهد از این لحاظ که  جاده کشی و  رفت وآمد در این مناطق معدنی به عنوان زیرساخت‌های لازم، می تواند نقش به سزایی در ایجاد تعامل با بومیان و رونق اقتصادی داشته باشد.
 این معدن کار نمونه در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال زایی از مهمترین مزیت های معادن کوچک است، بیان کرد: دولت با ارائه تحصیلات می تواند در معادن کوچک سهیم باشد‌. با تخصیص تسهیلات و تامین ماشین آلات مورد نیاز معدنکاران، امکاناتی است که دولت  در دستور کار خود قرار داده اما بسیاری از سرمایه گذاران بدون کمک از دولت معادن غیرفعال را باری دیگر  جان می بخشند.
📍خاک سرخ هرمز تعیین تکلیف می‌شود
به گزارش بیرونیت، استاندار هرمزگان گفت: هرگونه برداشت مجدد از خاک سرخ و فعالیت مجدد معدن منوط به هماهنگی با دستگاه های متولی و نظر کارشناسی است

 

فریدون همتی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره معدن خاک سرخ جزیره هرمز، ضمن قدردانی از نگاه توسعه گرایانه فعالان زیست محیطی، گفت: خوشبختانه جامعه و بویژه شهروندان هرمزگانی با توسعه شبکه های اجتماعی و بهره مندی از این ظرفیت، به دنبال تحقق خواسته های بحق و قانونی خود هستند که دغدغه های محیط زیستی و توسعه گردشگری جزیره هرمز بخشی از این مطالبات است.

وی افزود: تغییر در ساختار فیزیکی جزیره منحصر به فرد هرمز بعنوان یک چالش در زمینه جذب گردشگر مطرح است که نیازمند بررسی دقیق تر و کارشناسانه برای موافقت با ادامه فعالیت معدن خاک سرخ هرمز است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه تصمیم گیری در زمینه ادامه فعالیت سرمایه گذاری در این حوزه یا عدم فعالیت این شرکت تعاونی منوط به نظر کمیته ای متشکل از کارشناسان ویژه خواهد بود که پس از بازنگری و پایش همه جوانب، نظر خود را اعلام خواهد کرد.

همتی همچنین گفت: در صورت موافقت کمیته کارشناسی با ادامه فعالیت معدن خاک سرخ هرمز، منافع مردم باید در اولویت تصمیم گیری ها باشد و البته از توجه به سرمایه گذاری نباید غفلت کرد.

 استاندار هرمزگان با بیان اینکه هرگونه برداشت مجدد از خاک سرخ و فعالیت مجدد معدن منوط به هماهنگی با دستگاه های متولی و نظر کارشناسی است، تاکید کرد: پرهیز از خام فروشی و صادرات فله ای مورد تاکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های مهم در حمایت از تولید است که در صورت احیا مجدد معدن باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

 همتی افزود: دغدغه های محیط زیستی و گردشگری مهمترین موضوع در بحث سرمایه گذاری در هرمز است که باید مورد توجه جدی در هر گونه تغییر ساختار فیزیکی این جزیره قرار بگیرد.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین