پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 7:38:29 PM
بنیانگذار ایمیدرو در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد:

مصطفی موذن‌زاده معتقد است: بازار فولاد تعیین کننده نرخ محصول تولید شده است و قیمت دستوری به غیر از ایجاد رانت تاثیر دیگری نخواهد داشت.
بازار فولاد دستوربردار نیست
مصطفی موذن‌زاده بنیانگذار ایمیدرو در گفت‌وگو با «بیرونیت» مطرح کرد: در شرایطی که تولید دو برابر مصرف فولاد کشور است نمی‌توان با فشار و اعمال قیمت دستوری بازار را تنظیم کرد. در چنین شرایطی بازار تعیین کننده نرخ محصول تولید شده است و قیمت دستوری به غیر از ایجاد رانت تاثیر دیگری نخواهد داشت. بنابراین باید به دنبال این باشیم که مشکل صنعت فولاد از جای دیگریست.
بنیانگذار ایمیدرو در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بورس فلزات در کشور افزود: بورس فلزات با تلاش من راه‌اندازی شد. به خاطر دارم در آن سال‌ها که ایمیدرو شکل گرفت، کسری تولید داشتیم و سازمان حمایت در این راستا برای فولاد قیمت گذاری  می‌کرد. بنابراین بورس فلزات و راه‌اندازی کردیم تا مشکل نرخ‌گذاری در صنعت فولاد برطرف شود.
به گفته وی، اگر سیاست‌ها درست باشد، بازار به طور طبیعی به قیمت معقول خواهد رسید. بنابراین شیوه دستوری در نرخ‌گذاری کارآمد نخواهد بود.
مدیر عامل اسبق ایمیدرو با تاکید بر اینکه تمام بخش‌های زنجیره تولید فولاد در کشور باید آزادسازی شوند، اظهار کرد: اگر به دنبال آن هستیم که بازار فولاد را ساماندهی کنیم، تمامی بخش‌های زنجیره صنعت فولاد نباید نرخ‌گذاری دستوری داشته باشند و با تدبیر و درایت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با عرضه این محصولات در بورس به طور طبیعی بازار تنظیم شود.
 وی با بیان اینکه با  قیمت‌گذاری دستوری مخالف است، تصریح کرد: اعتقاد دارم اگر نیاز به آزادسازی است، کل زنجیره تولید فولاد باید آزادسازی شود. مشکل دولت آن است که به دلایل و شرایط اقتصادی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد که این شیوه نادرست است و تجربه نشان داده است که چه ضرراتی را متحمل شده است. در شرایطی که تولید بیشتر از مصرف است، از طریق شیوه‌های صحیح بازار تنظیم خواهد شد. 
بنیانگذار ایمیدرو در پایان گفت: با عرضه در بورس و آزادسازی بخش‌های زنجیره فولاد مانند سنگ آهن و غیره و در وهله بعد با تنظیم بازار صادراتی در این صنعت به گونه‌ای که صادرکننده در ازای درصد مشخصی از تولید اجازه به صادرات داشته باشد، قیمت‌ها شفاف خواهد شد. زیرا نباید اجازه دهیم فضای تولید و بازار مستعد به رانت شود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین