سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 11:32:04 AM
ایمیدرو اعلام کرد:

مدیر مالی و بازرگانی واحد پتاس خور و بیابانک در بازدید جمعی از کارشناسان ایمیدرو از این مجتمع با اشاره به پتانسیل های معدنی و گردشگری این منطقه گفت: سرمایه گذاری در این ناحیه معدنی با توجه به پتانسیل های بالقوه و منحصر به فرد مجتمع پتاس از قبیل آبشار و دهکده نمکی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب توسعه صنعت توریسم و درامدزایی در منطقه نیز خواهد شد.  
خور و بیابانک آماده سرمایه گذاری برای بخش معدن و گردشگری
بهزاد سعیدی افزود: در حال حاضر نبود سرمایه کافی و کسب مجوز از سازمان گردشگری، از محدودیت های توسعه صنعت توریسم در بخش معدن منطقه به شمار می رود.
مدیر مالی و بازرگانی واحد پتاس خور و بیابانک با اشاره به پتانسیل های توسعه گردشگری در منطقه افزود: از دیگر جاذبه ها و امکانات گردشگری و توریستی منطقه می توان از مزارع قدیمی با نخلستانها و بیشه زارها و نیزارها، شترسواری و سافاری در کویر مصر و اماکن دیدنی در روستاهای گرمه و بیاضه نام برد. همچنین کلبه های نمکی ، آبشار نمکی معدن ، پلایای مجتمع و کانالهای جمع آوری و انتقال شورابه از جاذبه های گردشگری و منحصر به فرد منطقه است.
به گفته سعیدی، نوروز امسال حدود ده هزار گردشگر داخلی و خارجی از آبشار نمکی و کلبه های نمکی دیدن کردند. برنامه توسعه دهکده نمکی در صورت صدور مجوز از سازمان گردشگری اجرا خواهد شد که توسعه و بهره برداری از آن علاوه بر درامد زایی موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه نیز خواهد شد.
وی افزود: فعالیت های اکتشافی سراسری طرح اکتشاف و تجهیز ذخایر پتاس خور و بیابانک از سال 1368 و عملیات اجرایی آن از سال 1378با دریافت بودجه عمومی آغاز شد .طرح مطالعات فنی و اقتصادی اولیه کارخانه پتاس با تولید 300 هزار تن نمک خوراکی، 50هزار تن کلرید پتاسیم و 30 هزار تن هیدروکسید منیزیم تعریف و مصوب گردید و در سال 1394با حضور مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شد.
مدیر مالی واحد پتاس خور و بیابانک گفت: با حمایت ایمیدرو،کارخانه کلرید کلسیم و هیدروکسید منیزیم از پساب استخرهای تبخیری در کمیته سرمایه گذاری مصوب و مناقصه آن برگزار شده است.
سعیدی افزود: برای تکمیل طرح در بخش کارخانه نمک 10 میلیون یورو،کارخانه هیدروکسید منیزیم 50 میلیون یورو و در بخش کارخانه کلرید کلسیم 40 میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است.
وی ادامه داد: عملیات آبگیری استخرهای تبخیر خورشیدی از سال 1385 اغاز شد و تا کنون نزدیک به 3 میلیون تن نمک صنعتی در مجتمع پتاس دپو شده است که امکان استفاده و فروش آن وجود دارد. به گفته سعیدی،‌ بالغ بر یک میلیون تن محلول SSR400برای تثیت جاده های خاکی و گرد و غبار تولید و ذخیره شده است که در صورت حمایت و معرفی محصولات این مجتمع، امکان استفاده از آن در کشور های همجوار و همچنین معادن و جاده های خاکی کشور وجود دارد.
سعیدی اظهار کرد: مجتمع پتاس خور و بیابانک طی سال گذشته ده هزار تن پتاس تولید کرد.


منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین